گزارش به مجلس موسسان نهضت فراگیر
شیرمحمد بزر گر شیرمحمد بزر گر

 

1387/3/17

در باره تحلیل وضع سایسی کشور  ،چالشها و راهکارها ی توسعه وتحکیم مسایل مبرم سیاسی وتشکیلاتی نهضت

 


 

رفقای گرانقدر !

اجازه بدهید تا بمناسبت سومین سالگرد تاسیس نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به شما مبارزان دلیر  اشتراک کننده در مجلس موسسان و تمام اعضای پر افتخار نهضت فراگیر  در داخل و خارج کشور شادباش گفته آرزومندم که بسوی اهداف عالی انسانی ، گام های استواربه پیش  برداریم.

 

رفقای گرامی !

سال 1386 سال نهایت دشوار برای مردم افغانستان بوده چالش های  زیادی در قبال داشت، جنگ پایان نیافت ، فقر و بیکاری زنده گی مردم را بیشتر ویران ساخت ، امید صلح و ثبات پایدار به یاس تبدیل شد طبق اعلامیه قوماندانی نیروهای ائتلاف در جنگ امریکا بیشتر از 8000 هزار انسان جان های شیرین خود را از دست داده اند و تعداد زیادی معیوب وعده مجبور به ترک وطن گردیدند .

زورگويی ، قتل ، ترور ، فساد اداری ، قاچاق مواد مخدر ، سرقت های مسلحانه ادامه پیداکرد . بالاخره زنده گی مردم در تمام ساحات بدتر از گذشته گردیده و باور مندی  نسبت به حکومت و تداوم آن دستخوش تغیرات فکری میان جامعه گردیده و مردم خواهان تحولات مثبت  اند.

اوضاع در اطراف افغانستان نیز  بی ثبات میباشد . افزایش فعالیت های  القاعده و طالبان پاکستانی و افغانی در خط پاکستان که مرکز تروریزم جهانی است بیش از پیش خطرناک گردیده است ، آخرین توافق ها بین طالبان و حکومت پاکستان در حقیقت شناخت رسمی از آنها بوده و از جانب دیگر فرصت های لازم برای شان داده میشود تا بحران ناامنی در کشورما عمیق تر گردد.

روند اوضاع سیاسی ایران بمثابه خطر جنگ بزرگ در منطقه تبدیل میشود . امریکا و متحدین آن بدون تردید در پی اهداف بزرگ استعماری قرار دارند . اما ناتو ، آیساف ، ائتلاف و قوت های خود سر امریکا در کشور تا اکنون قادر به جلوگیری از حملات دشمنان مردم افغانستان نشده اند . حضور (7) سال نیروهای خارجی در افغانستان هیچ اثر قابل ملاحظه  در زنده گی مردم نداشت عملکرد آنان تا اکنون در قبال تروریزم ناکام اند بنا ً مردم به فردای این نیروها باور ندارند و نسبت به حضور و اهداف استراتیژیک آنها در منطقه و جهان به شک و تردید مینگرند .

رفقا !

ما باید به اساسی ترین بحث ها و مسایل جهانی و منطقوی پاسخ روشن داشته باشیم .

اساسی ترین سوالات این ها اند.

-         انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری پیشرو ست چه باید کرد ؟

-         سیاست های فعال و موثر در شرایط موجود کدام ها اند.؟

-         راهکارها و فرایند آینده نهضت فراگیر را چطور از حال به آینده نگریست ؟

-         باور های مردم ،حلقات سیاسی و اندیشه ها ی چپ چطور میتواند باهم یکجا عمل نمایند .؟

-         نهضت فراگیر در میان توده های مردم و حلقات روشن فکری در کجا قرار دارد.؟

-         اعضای نهضت فراگیر از تجارب و اندوخته هایش به آینده چطور باور دارد ؟راه مبارزه با نواقص وکمبود ها چگونه مشخص میگردد .

رفقا ی محترم !

شما شاهد فعالیت های موثرو دوام دار نهضت فراگیر در عرصه تامین وحدت نیروهای ترقی خواه و دموکرات در داخل و خارج کشور بوده اید .

همایش وسیع گفتمان پیرامون اوضاع سیاسی و تحلیل وضع و راه حل بخاطر حضور متحدانه و موثر تمام نیرو های ملی و دموکرات با اشتراک احزاب و سازمانهای سیاسی ، نهادهای جامعه مدنی شخصیت های مستقل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به میزبانی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان بتاریخ دهم عقرب 1386 درکابل بر گزارگردید و چهار مسأله مهم اساسی را مورد بحث و توافق قرار داد.

1- تحلیل وضع کنونی و یافتن راه حل های مناسب و عملی برای برون رفت از مشکلات .

2-ایجاد فضای تفاهم و هماهنگی و بوجود اوردن یک خط فکری واحد در مسایل مبرم کشور .

3- حضور فعال ، متحدانه و مثمر کلیه نیرو های ترقیخواه وطندوست در وضعیت سیاسی کنونی کشور .

4- دستیابی به اتحاد های سیاسی با احزاب و جلب شخصیت های موثر فرهنگی ،اجتماعی ومستقل سیاسی درراستای تشکیل جبهه وسیع ملی میهنی و دموکرات .

قطعنامه 9 ماده ای همایش کابل با قوت خود باقی است و نهضت فراگیر با تواضع و فروتنی و صداقت و باورمندی در سراسر کشور برای تحقق عملی ان سعی و تلاش همه جانبه می نمایند بدین منظور ده ها ملاقات و دیدار ها با احزاب  سیاسی ، سازمانها ی اجتماعی ،جامعه مدنی ، شخصیت های ملی مستقل سیاسی،علما وروحانیون وخط سوم پارلمان به مسوولیت شکریه بارکزی صورت گرفته  است .

یکی از پیامد های  مهم همایش کابل برگزاری جلسه وسیع احزاب و نیروهای ملی ودموکرات در خارج کشور است که در ماه اپریل امسال در شهر اندهوفن کشور هالند به اشتراک 500 تن نماینده گان احزاب سیاسی ( کنگره ملی ،متحد ملی ،ارمان ملی ،فعالین صلح و نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان ،فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان، تعدادی از شخصیت های مستقل سیاسی و اجتماعی)   تدویر یافت و راه را برای ایجاد یک کميسیون سازماندهی و تفاهم برای تفاهم بیشتر باز نمود. 

تفاهمات در سطح  شورا های ولایتی نهضت و برخی از احزاب سیاسی جریان دارد که میتوان از آمضای سند تفاهم بین شورای ولایتی نهضت فراگیر ،شورای ولایتی حزب متحد ملی و عده يی از شخصیت های مستقل  در ولایت هرات  به عنوان یک اقدام متحدانه به پیش برداشته شده است  تذکر داد.

خاطر نشان باید کرد که رفتن بسوی اتحاد جاده یک طرفه نیست .فیصله نامه همایش کابل را نه تنها نهضت فراگیر بلکه نماینده گان احزاب شرکت کننده در همایش تنظیم وتوافق نمودند . نهضت فراگیر یکی ازجمله انان بود اما احزاب امضا کننده این سند یک گام هم در جهت تفاهم ونزدیکی بر نداشته اند .

از جانبی برخی  شوراهای ولایتی ما نیز درراستای تحقق فیصله های همایش انطوریکه ارزو بود وعلی الرغم فیصله هیأت اجرا يیه  مجلس موسسان ،همایش های ولایتی را برگزار نکردند و برخلاف جلسات فعالین در زون های شمال و شمال غرب و شرق دایر گردید  .

پیچیده گی اوضاع سیاسی ونظامی کشور و عمق بحران موجود یک بار دیگر ضرورت فعالیت مشترک سیاسی نیروهای ملی ودموکرات را میطلبد .ما معتقد هستیم که هیچ نیروی سیاسی وحزب به تنهايی نمیتواند از عهده وظایف بزرگ کنونی که در قبال دارند بدر ایند مگر اینکه درایجاد یک جبهه ملی میهنی دموکرات نایل ایند .

رفقا:

با شکست طالبان و القاعده، تشکیل اداره موقت، تدویر لویه جرگه اضطراری ، حکومت انتقالی اسلامی ، تدویر لویه جرگه قانون اساسی ، تصویب قانون اساسی  ،دولت منتخب، پارلمان انتخابی ،توسعه رسانه ها وازادی بیان ، توسعه ارتباطات ، ، ایجاد احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی، ایجاد اردوی ملی ،پولیس ملی، گسترش فعالیت هوائی ،توسعه زیر ساخت های اقتصادی     (جاده های اساسی کشور) ثبات  ارزش پول افغانی در مارکیت اسعار از جمله اقداماتی بوده اند که به کمک جامعه جهانی قسمآ تحقق یا فته است. نهضت فراگیر و دموکراسی و ترقی افغانستان ازین دگرگونی ها حمایت میکند وباور دارد که اقدامات تحقق یافته به هیچ صورت پاسخ گوی نیازمندی های اساسی جامعه ما نبوده زیرا فقر و گرسنه گی و بی کاری در مقیاس کشور بیداد میکند.

سطح نازل حقوق حداقل زنده گی برای معلمین روند تعلیم و تربیه نسل جوان کشور را به دشواری های متنوع و به کندی روبرو ساخته است .محتکرین باسوء استفاده از اقتصاد بازار زمینه افزایش قیمت مواد غذایی را چند برابر ساخته اند در نتیجه عملکرد غیر عادلانه محتکرین همو طنان عزیز ما از نبود حد اقل مواد غذایی بخور نمیررنج میبرند این در حقیقت امر نقض صریح حقوق بشر است. زرع تولید مواد مخدر به مثابه دشمن اساسی بشریت در کشور ما بلند ترین رقم در مقیاس جهان است .

در سال پار 8400 تن مواد مخدر به ارزش 4 ملیارد دالرتولید و قاچاق شده است که از جمله صرف 500 هزار ان به دهقانان ما تعلق گرفته است متباقی به مافیای بین المللی و هزینه جبهات جنگ و فعالیت های تروریستی به مصرف رسیده است.

 بحران بیکاری ،فقر ، گرسنه گی ، جنگ و جهل ، بی سوادی ، بی ثباتی ، نا توانی قوای مسلح ، فساد اداری ، دامن زدن گسترده به اختلافات قومی ، مذهبی ،زبانی ، انهم از طریق برخی از  حلقات معین از پارلمان کشور، عدم شفافیت و پاسخ گویی به مردم افغانستان از کمک های جامعه جهانی و بازسازی  در کشور، نا کار امد بودن دولت کنونی را به وضاحت بیان میکند.

رفقا این وضعیت تا چه وقت تداوم خواهد یافت و چگونه می توان به این دشواریها  غلبه حاصل کرد.؟

تا زمانی که دولت نتواند و یا نخواهد کاررا به اهل کاربسپارد بیشترین و حتا بهترین اقدامات دولت نتایج مفید تر از امروز در پی نخواهد داشت. به باور ن، ف، د، ت، ا، غلبه بر چالشها و دشواری های که دولت افغانستان وجامعه جهانی در مقابل و رویاروی به ان قرار دارد . راه حل ها و راه کار های زیرین را طرح و ارائه می نماید.

- اقدامات دولت زمانی پر ثمر خواهد بود  که دولت بدون در نظر داشت تعلقات قومی ، مذهبی، سمتی، و سیاسی بر اساس اصل شایسته سالاری کار را به  اهل ان بسپارد .

- حاکمیت قانون تامین و تضمین گردد. ارگانهای حراست ازقانون متحول ساخته شود واصلاحات اساسی درین راستا رونما گردد.

- به نظارت مردمی به شمول نظارت احزاب سیاسی ، نهاد های جامعه مدنی؛ رسانه های همه گانی فرصت داده شود تا بر اعمال و کردار دولت کنترول عادلانه و دموکراتیک تامین شود.

- جامعه جهانی به گو نه شفاف تعهدات خود را در راستای بازسازی توسعه فرهنگی ؛اجتماعی، اقتصادی تقویت  قوای مسلح افغانستان و تامین صلح و امنیت پایه دار در کشور صادقانه و به موقع ادا نماید تا کشور بتواند در عرصه های گوناگون حیات جامعه متحول شود.

-  عواید و در امد های ملی و کمک ها ی انسانی جامعه جهانی به نفع صلح پایه دار و توسعه زنده گی و حقوق اساسی و مدنی مردم به منظوربر چیدن بحران فقر و بیکاری ،گرسنه گی ، بی سوادی و اشتغال زائی به مصرف رسانیده شود  تلاش صورت گیرد تا جامعه جهانی زمینه و شرایط دفاع مستقلانه از کشور رابا تقویت ،تجهیز و تمویل نیروهای مسلح کشور فراهم سازد تا افغانها قادر گردند از خانه خویش مستقلانه دفاع نمایند تا به سوالات وچالشها ی که از حضورمتحدین جهانی در کشورما وجود دارد نقطه پایان گذاشته شود. 

سطح معاشات، حقوق و امتیازات متناسب به هزینه های زنده گی یکسان بدون امتیاز و تبعیض به منظور حد اقل زنده گی بهتر خانواده های مامورین ،معلمین ،کارمندان دولتی ,شعرا، نویسنده گان ،هنرمندان ،ژورنالستان تعین و بیمه های صحی و اجتماعی افزایش یابد.

- سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در راستای ایجاد اشتغال ، وزیر ساخت های اقتصادی جامعه توسعه خدمات و رفاه اجتماعی تعلیم و تربیه ، صحت عامه ، خانه و مسکن عملی گردد.

- حفظ تعادل منطقی سکتور های مختلف اقتصادی دولتی ،خصوصی ،مختلط و کوپراتیفی با در نطرداشت  اقتصاد بازار در رقابت سالم و سازنده با سمت گیری اجتماعی سیستم های اقتصادی که در خدمت توسعه اجتماعی قرار داشته با تامین کنترول عادلانه دولتی برای حفظ و عدم تمرکز گرایی ثروت و قدرت سمت داده شود.

- خصوصی سازی تصدی های دولتی باید بر مبنای منافع ملی و ایجاد شغل صورت گیرد تا اصل تداوم فعالیت تخصصی تصدی ها وحفظ کارکنان  شرط اساسی باشد .فروش تصدی ها بدون تعهد ات و از طریق لیلام که ازیکسوبه صنعت ملی صدمه میزند ازجانبی  به بیکاری کارگران ماهر وتربیه شده میانجامد که این عملکرد با منافع ملی کشور ساز گار نبوده، بنأ ما به ان موافق نیستیم .

رفقا:

نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان با همسوئی افکار با داشتن طرز تفکر دانش و بینش فراقومی، فرا مذهبی، فراسمتی، فرا زبانی، با تفکر و فرهنگ قبیله ای در درون نهضت باور و توافق ندارد. و با حفظ پدیده های فرهنگی قبیله ای در درون ساختار های نهضت با هیچ کس سرسازش و اشتی را در پیش نخواهد گرفت. بلکه از افغانستان واحد ، متحد و پیشرفته وصنعتی، ازاد و اباد .از ازادی ،استقلال و تمامیت ارضی و کرامت انسانی باشنده گان ان واز رشد متوازن عادلانه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ان حمایت خواهد کرد و با گامهای استوار و پایدار به پیش خواهد رفت. این یکی از شاخصهای اساسی و خصوصیات ملی و مهینی نهضت فراگیر کشور ماست که از سایر سازمانها و گروهای سیاسی دیگر مشخص می شود.

رفقا :

 طی زمان سپری شده در فاصله میان دو اجلاس مجلس موسسان پایه های اجتماعی ،سیاسی نهضت فراگیر روند توسعه و تحکیم ساختار های تشکیلاتی ان ،نقش و اعتبار ان در میان مردم افزایش یافته است.

صفوف نهضت در ولایات هرات،فراه، ننگرهار، لغمان، شورای شهر کابل از رشد قابل ملاحظ بر خوردار گردیده است.

ماهنامه راه نهضت از تاریخ 3/  4  /   1386   به فعالیت اغاز نموده و مدیر مسول ان تعین و به تاریخ   18/ 2 /  1387 جواز فعالیت شماره 488 از طریق وزارت اطلاعات و فرهنگ با امتیاز نهضت فراگیر در زمره رسانه های چاپی کشور به عنوان رسانه متعهد و رسالتمند مشخص و بر جسته گردیده است .تاکنون 11 شماره ان نشر گردید که سهم قابل ملاحظه در پخش افکار واندیشه و فعالیت های نهضت داشته است .

محافلی به مناسبت یادوبود دهمین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل ونخستین سال در گذشت زنده یاد محمود بریالی برگزار و پیرامون کارنامه های وطندوستانه این شخصیت های ماندگار بحث و ابراز نظر شده است .

از روز های تاریخی ملی و بین المللی مانند هشتم مارچ روز کارگر،روزمعلم،سالگرد شهیددکتور نجیب الله رئیس جمهور پیشین کشور، شهادت وکلای پارلمان با نشر  اعلامیه ها ،پیامها تجلیل  بعمل امده است ،برعلیه حکم اعدام پرویزکامبخش ژورنالیست صدای اعتراض نهضت بلند شده است  .

مسایل مالی قبل و بعد از تاسیس نهضت فراگیر تحلیل ومورد ارزیابی هیأت اجرايیه قرار گرفته است پلان پیشبینی شده بودجه و مصارف نهضت طرح و تصویب و پروتوکول های شورا ها تحلیل گردید.

صفوف نهضت از لحاظ کمی و کیفی رشد کرده است شورا های ولایتی " فراه ، غور" ایجاد و فعالیت این شوراها رو به توسعه می رود . در ولایات بدخشان و پروان تعداد قابل ملاحظه  اعضای نهضت وجود  دارند .هیچ دلیلی وجود ندارد که ایجاد شورا های ولایتی ؛ شهری ،نواحی وولسوالی ها درین ولایات بیش ازین به تاخیر انداخته شود.

در میان شورا های ایجاد شده بعد از اجلاس نوبتی مجلس موسسان شورای ولایتی فراه به ابتکار رفیق عبدالظاهر کلپ سپورتی با اشتراک 400 تن از جوانان ایجاد و در ماه عقرب سال پار توانستند تا 38 تن از میان همین جوانان را به صفوف نهضت فراگیر معرفی نمایند این بهترین تجربه است که در سایر ولایات کشور تعمیم بخشیده شود .در ین ولایت شورای ولایتی نهضت تحت رهبری رفیق گل احمد در راستای توسعه و تحکیم واحدهای اولیه نهضت در محلات ورشد متوازن ان ، کار موفقانه ای را انجام داده اند که درنتیجه ان  واحد های اولیه در محلات کار و محلات زیست پیوسته رو به افزایش است از رهبری شورای ولایتی فراه ابراز سپاس مینمایم.

گزارشات در یافتی از 13 شورای ولایتی بیانگر این واقعیت است که همین اکنون درین شوراها بیش از 430واحد اولیه فعالیت دارند در سال پار 32 واحد اولیه در سطح شهر کابل ایجاد شد که بدین ترتیب همه نواحی دارای شوراهای نواحی نهضتی اند.

شورای ولایتی ننگرهار با ایجاد 23 واحد اولیه ، شورای ولایتی بغلان با ایجاد شوراهای  جدید در بغلان صنعتی وولسوالی خنجان ،شورای ولایتی هرات با ایجاد شورای ولسوالی شیندند و شورای ولایتی جوزجان با ایجاد 23واحد اولیه وشورای ولایتی بلخ با ایجاد چهار شورای ولسوالی وشش شورای ناحیوی دررشد صفوف نهضت از میان نسل جوان و روحانیون شاخص ها و اقدامات سازنده پیشرونده را عملی نموده اند  که حکایتگر فعالیت های گسترده نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان میباشد.

بعد از اجلاس نوبتی تا اکنون بیش از 1300 قطعه کارت عضویت برای اعضا در سراسر کشور توزیع که از جمله بیشترین رقم کارت (500) قطعه ان در شورای ولایتی هرات توزی

هیأت اجراييه نهضت فراگیر طی دوازده جلسه نوبتی وفوق العاده روی مسایل مبرم سیاسی و تشکیلاتی ، تحکیم پایه های اجتماعی نهضت و رشد صفوف انرا دربرخی از ولایات مورد بحث قرار داده و تصامیم مشخص اتخاذ نموده است.

اعضا ی هیأت اجرايیه مجلس موسسان نهضت بولایات شمال ، شرق و جنوب کشور سفر های کاری داشته اند. شوراهای اروپايی ، شورای اسلام اباد کارهای موثر و فعالی را در راستای توسعه فعالیت سیاسی و تشکیلاتی انجام داده اند و کمیت و کیفیت و رشد صفوف نهضت در ین شوراهاقوس صعودی خویش را می پیما ید کار مسوولین این شوراها قابل ستایش است .

با وجود وظایف تحقق یافته نواقص ،کمبودیها و چالش ها ی فراوانی فرا راه فعالیت های نهضت فراگیر قرار دارد  که عمده ترین ان عبارت اند از :

- روند توزیع کارتهای عضویت در برخی از شوراهای ولایتی به کندی به پیش می رود در حالیکه شورای های ولایتی فراه ولغمان علی الر غم شرایط نا مساعد امنیتی کار بهتر را انجام داده اند .

- روند پذیرش به صفوف نهضت فراگیر از میان اموزگاران و دانش اموزان افغانستان ضعیف سازماندهی شده است.

- فعالیت های برخی از واحد های اولیه نهضت بمثابه نخستین  حلقه اساسی اتصال نهضت با مردم از موثریت لازم سیاسی و تشکیلاتی برخوردار نیست .

- سطح انظباط و دسپلین ، انتقاد و انتقاد از خود از بالا به پایان و برعکس ان به گونه فعال در سطح لازم تامین نگریده است.

- برخی از افراد شامل فعالان نهضت بنابر غیابت پیهم و عدم پا بندی به احکام اساسنامه و عدم حضور یابی در فعالیت های نهضت به عوامل بازدارنده ارتقای سطح انظباط و دسپلین در راستای فعالیت های نهضت مبدل گشته اند در شرایط و اوضاع متحول سیاسی و نظامی کنونی کشور ما به کار عملی وسازنده هر رفیق در سطوح مختلف نیاز داریم .

- روند پذیرش از میان علمای دینی، ملا امامان مساجد، سران اقوام ،شخصیت های موثر فرهنگی و اجتماعی ،وکلای گذر ، تاجران ملی ، قریه داران در مقایسه با سایر کتگوری های اجتماعی به کندی پیش می رود.

- ترویج اموزش اساسنامه و برنامه برای اعضای  نهضت فراگیر همگانی نگردیده است. یادداشت و برداشت اعضا از ین دوسند علما تنظیم شده در سطح نازل قرار دارد.

- اسناد پذیرش به عضویت نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان سیر عمودی و افقی ،بیرو کراسی از پایين به بالا و برعکس ان را در بر داردکه قابل باز نگری است .

- ارتباط برخی از شورا های ولایتی به دفتر مرکزی نهضت ضعیف تامین می گردد .پروتوکول ها فورم (8و3)و سایر اسناد ضروری به موقع ان دریافت نمی شود .

- محاسبه تشکیلاتی از نظر ارقامی بیانگر محاسبه امور مالی نبوده و با هم مطابقت ندارند .

- امور مالی برخی از شورا های نهضت فراگیر سیستم منظم و روشن نداشته اصل راپور دهی عواید و مصارف در سطح برخی از شوراهای ولایتی و شهری تا اکنون قسما نا مشخص است.

- تحویل عواید شوراهای نهضت به حساب بانکی دفتر مرکزی ازمدرک پرداخت (حق العضویت اعانه ،) در سطح نازل قرار دارد در بسیاری از شوراها عواید با تعداد اعضا تناسب ندارد مانند شورای ولایتی بغلان که طبق گزارش نه تنها مصارف خودرا تمویل نتوانسته بلکه اضافه مصرف میباشد باید حد اقل مصارف دفتر شورا از منبع حق العضویت خود شورا تامین گردد .

رفقا :

به منظور رفع چالش ها یرا که برشمردیم راهکار های زیر طرح و ارایه می گردد.

 

- توزیع کارت های عضویت ، ثبات تشکیلاتی را تحکیم و سر شماری دقیق از اعضای نهضت را بدست میدهد این پروسه مورد توجه جدی قرار گیرد  .

-          توجه جدی به پذیرش تحصیلکرده های نسل جوان ،تداوم مبارزه و تلاش مارا پایدار می سازد و به فعالیت های نهضت جان تازه می بخشد .

-          واحد های اولیه بمثابه پایه اساسی نهضت فراگیر در میان مردم به منظور توسعه و تحکیم ،گسترش و موثریت فعالیت های این ساختارها در قیمومیت هر یک از اعضای (مجلس موسسان ، شوراهای ولایتی شهری ، شوراهای ناحیوی و شوراهای ولسوالی ) قرار داده شود و مجموع فعالیت های واحد های اولیه را که در قیمومیت رفقا قرار می گیرد در شورا های مربوط بدون استثنا از نحوه کار و فعالیت واحد های اولیه را که مسوولیت دارند گزارشد ه میباشند .

-          انظباط و دسپلین و باز پرسی از اجرای  امور طبق مطالبات احکام اساسنامه در همه سطوح ساختار های نهضت فراگیر بدون استثنا عملی گردد.

-          ترکیب اعضای مجلس موسسان با در نظر داشت اصل شایسته سالاری توسعه داده شود تا به مقایسه ترکیب کمی شوراهای ولایتی درین مجلس تناسب به وجود امده ،ظرفیت کاری رهبری ارتقا یافته وسهمگیری بیشتر فعالین درامر رهبری تقویت یابد .

-          شوراهای دارای توانمندی مالی  یک نفر کارمند حرفوی را در راستای فعالیت های تشکیلاتی موظف سازند و حقوق و امتیاز این کارمند ا ز عواید شوراهای ولایتی پرداخت گردد.

-          تطبیق ورعایت اساسنامه و اصول دموکراسی باید از واحد های اولیه تا بلندترین مقامات نهضت در اولویت کار تشکیلاتی قرار گیرد و تجارب شوراهای برون مرزی مانند شورای اروپايی وشورای اسلام اباد راولپندی وبرخی از شورهای ولایتی تعمیم یابد نهضت با دموکراسی استحکام میابد و رهبری بر اصل شایسته گی وارا ء اعضای نهضت  بوجود میاید .

- ترکیب شوراهای ولایتی ،شوراهای شهری ،شوراهای نواحی و شوراهای ولسوالی با در نظر داشت ترکیب ملی و اجتماعی و با استفاده فعال از شخصبت های موثر فرهنگی و اجتماعی ، علمای دینی ، وکلای گذر به اساس مندرجات اساسنامه توسعه یابد و در ترکیب الویت به نسل جوان و زنان داده شود.

-  اموزش اساسنامه و مرامنامه نهضت در جلسات واحد های اولیه تامین گردد و درین جلسات هر یک ار اعضای جلسه از اموزش و فراگیری این دو سند علما تنظیم شده در جلسه به گونه مختصر معلومات دهند تا به همه اعضای جلسه فرصت داده شود تا از اینطریق اموزش اساسنامه و مرامنامه سازماندهی گردد.

-  شعبات تشکیلات ،تبلیغ و ترویج و قلم بدستان نهضتی مطابق به شرایط کنونی درسنامه های اموزشی را به منظور ارتقای هر چه بیشتر و بهتر سطح اگاهی سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی طرح و تدوین و شامل برنامه های اموزشی اعضای نهضت گردد.

- فورم های امور تشکیلاتی و مالی تجدید نظر گردد و از موارد غیر ضروری و بیروکراتیک ان صرف نظر شود.

- قابل تذکر است که فورم های گزارشدهی تشکیلاتی و مالی به موقع به شعبات ار سال گردد دریافت و ارایه همین اسناد بیانگر و معرف نحوه کار و فعالیت نهضت است این اسناد از پیشروی و عقب مانده گی کار برای ما سخن میگوید.

- در شوراها مطابقت فورم تشکیلاتی با فورم مالی حتمی پنداشته می شود . زیرا همین مطابقت شفافیت کار است.

- عواید از مدرک (حق العضویت    حق الشمول، اعانه ؛و فروش نشرات )به حساب دفتر مرکزی فرستاده شود .

- عواید و مصارف ماهوار شوراهای نهضت ، شفاف و مشخص به گونه حسابدهی شود که در اصل راپور دهی عواید و مصارف در بیلا نس ان تفاوت رونما نگردد.

 

رفقا: 

بمنظور تحقق عملی راهکار ها یرا که بر شمردیم نهضت فراگیر دارای نیرو ،امکانات و شرایط و قوتهای فراوانی است که باید در سراسر کشور بسیج گردند  .این قوتها میتواند زمینه را برای تحقق اهداف ،ارمانها، دیدگاها ی نهضت هرچه بهتر و بیشتر فراهم سازد .

مجلس موسسان نهضت فراگیر ،هیأت اجرايیه ،هیأت ريیسه متحد ویکپارچه ،شوراهای ولایتی ،شورای شهری ،نواحی ،ولسوالی ،واحد های اولیه پیوسته در فرایند تحکیم وتوسعه و گسترش قانونمند ،حضور فعال اکثریت مطلق رفقای روزهای دشوار دفاع از وطن در فعالیت ها وساختار های سیاسی وتشکیلاتی نهضت فراگیر پیدایش چرخش محوری در پذیریش نسل جوان به صفوف نهضت  ،کادرهای مجرب،کار ازموده با تدبیر وسابقه دار،متعهد ،رسالتمند پابند با اصول وموازین سازمانی ،تشکیلاتی ،صادق وباور مند به منافع علیای کشور ،تحصیل کرده وبا تجربه ،اینها نیروی متشکل ،متحد وسازمان یافته و سراسری اند که راه ناهموار و پیچیده و دشوار مبارزه را برای مبارزات پرشور ومیهن پرستانه در کشور هموار میسازند .ما باور داریم که این قوتها به ما امکان انرا میدهد تا بر دشواریهای زمان وچالشهای که فرا راه فعالیت های سیاسی و تشکیلاتی نهضت فراگیر قراردارد سرانجام پیروزوراهکار ها تحقق میابد .

 

رفقای عزیز:

اگر ما متحدانه و مسوولانه در تطبیق عملی راهکار های را که بر شمردیم نایل آيیم بدون شک به اهداف زیر دست خواهیم یافت.

-          رقم دقیق و مشخص و مسوولانه از مجموع اعضای نهضت در سراسر کشور بدست می اید و در ساختار های نهضت ثبات تشکیلاتی تامین می گردد.

-          صفوف نهضت از میان جوانان تحصیلکرده از نظر کمی و کیفی رشد می کند .نقش و پرستیژ نهضت در میان مردم افزایش می یابد .

-          واحد های اولیه نهضت اعضای ان از نظر کمی فراگیر توسعه و گسترش می یابد و از نظر کیفی تشکیلات ان تحکیم می یابد و اهداف نهضت فراگیر در راستای ثبات، پایداری و فداکاری به پیش می رود.

-          تطبیق یکسان مطالبات اساسنامه عبارت اند از عدالت،دموکراسی ،شفافیت ،تداوم پایدار و استوار فعالیت های سیاسی تشکیلاتی نهضت و از جانب دیگربیان کننده حقوق وظایف ،صلاحیت و مسولیت هر عضو نهضت می گردد.

-          با گزینش کادرهای صادق ، متعهد و رسالتمند ، باورمند به اهداف نهضت که قدرت و توان سازماندهی فعال ، اراده و ابتکار عمل را داشته باشند در حلقات رهبری کننده نهضت، فعالیت های نهضت فراگیر گسترده تر میشود ، پرستیژ ، حیثیت ، و صلاحیت نهضت در میان اقشار و طبقات متفاوت جامعه تاثیر گزاری آن افزایش می باید.

-          فعالیت های نهضت پیوسته و پایدار و متداوم در فرایند گسترش و توسعه قرار میگیرد. این روند قانونمند و اصولی است که ترکیب کمی و کیفی مجلس موسسان افزایش می یابد . نقش رهبری کننده ، سمت دهنده بسیج کننده و آگاهی دهنده هم در جامعه و هم در سطوح مختلف حلقات ساختاری نهضت تکمیل و تقویت میگردد.

-          فعالیت های همگانی نهضت بیشتر و بهتر و سریعتر متحدانه هماهنگ میشود و روابط فعال تشکیلاتی عمودی ، افقی از بالا به پائین و برعکس آن تامین میگردد.

-          نقش و تاثیر نهضت در میان شخصیت های موثر جامعه ، پذیرش و رشد صفوف نهضت از میان این شخصیت ها افزایش می یابد و دایره نفوذ سیاسی و تاثیر گذاری مردمی نهضت در جامعه ما به نیروی باالقوه و با الفعل مبدل میشود.

-          شخصیت ها نقش موثرو فعالی در حیات سیاسی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ما دارند. درترکیب شورا های نهضت این شخصیت ها درنظر گرفته شوند.

-          سطح درک و فهم و آگاهی اعضای نهضت فراگیر از احکام اساسنامه و از اهداف مرامنامه و ظرفیت کاری اعضای نهضت ارتقا میابد.

-          تجدید فورمه های مالی و تشکیلاتی بدون بیروکراسی و ضیاع وقت – پذیرش به صفوف نهضت را سریع وسهل میسازد.

-          تحلیل دقیق از وضعیت سیاسی و تشکیلاتی نهضت در سراسر کشور بدست می آید . موقعیت سیاسی و اجتماعی نهضت در جامعه مشخص و معین میگردد.

-                       شورا های نهضت به سوی شفافیت به پیش می رود.

-                       دفاتر رسمی نهضت در همه ولایات کشور بازگشایی میشود.

در فرجام باید  دانست که ما بسوی تحولات و اقدامات بسیار مهم به پیش میرویم .ضرورت تشکل نیروهای ملی ودموکرات به خاطر حضور متحدانه در وضعیت سیاسی و ایجاد اتحاد سیاسی و جبهه ملی میهنی در دستور کار ما قرار دارد . مسلما قبل از همه باید به استحکام سازمانی رعایت اصول وموازین دموکراسی و اساسنامه ،توسعه هدفمند شبکه ها وواحدهای اولیه نهضتی دربین محلات کار وزنده گی و جذب اقشار مختلف اجتماعی در صفوف نهضت بخصوص زنان ،جوانان ،علما ودانشمندان وسایر اقشار در اولویت کار ما قرار گیرد .

انتخابات پارلمانی ، ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی بمثابه یک اقدام مهم سیاسی در برابر ما قرار دارد باید ازهمین اکنون دست بکار شده  . درجنب شوراهای ولایتی کميسیون های انتخاباتی تشکیل واماده گیهای لازم برای شرکت فعال در انتخابات عملی گردد .

 

سربلند باد مردم ازاده افغانستان

 

مبارزه ادارمه دارد


June 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها